IOTT Iran - اینترنت اشیا / اخبار و مقالات اینترنت اشیا / اینترنت اشیا / تازه‌های CES2017 : خودروهای خودران، روبات‌ها و اینترنت اشیا

تازه‌های CES2017 : خودروهای خودران، روبات‌ها و اینترنت اشیا

05 ژانویه 2017 / اینترنت اشیا / آی‌اوتی

تازه‌های CES2017 : خودروهای خودران، روبات‌ها و اینترنت اشیا

نمایشگاه لوازم الکترونیکی CES، رویدادی سالانه است که در آن آخرین تکنولوژی ها به نمایش در می‌آید و هفته‌ی اول سال ۲۰۱۷ در لاس وگاس برگزار می‌شود.
ویوک وادهوا عضو ممتاز کالج مهندسی دانشگاه کارنگی ملون و سرپرست بخش تحقیقات در دانشکده‌ی مهندسی پرات دانشگاه دوک می‌گوید: «در این نمایشگاه معمولا گجت‌هایی مانند موبایل‌ها، دوربین‌ها و تلوزیون‌ها محصولات غالب هستند، اما امسال انتظار نمی‌رود این محصولات دوباره در صدر توجهات باشند».
وی افزود: «در عوض، حتی با وجود اینکه مشتریان معمول، بیشتر تمایل دارند تا شاهد تکنولوژی‌های جدید در لوازم خانگی باشند تا در خودرو، بازهم به احتمال زیاد امسال خودروسازان با ارائه‌ی خودروهای خودران، بیشتر توجهات را به خود اختصاص خواهند داد».
این سه تکنولوژی که در ادامه معرفی می‌شوند سه موردی هستند که باید حتما به آنها سر زد:

۱٫ خودروهای بسیار هوشمند

در 4ام ژانویه‌ 2016 فارادی فیوچر در طول برگزاری نمایشگاه CES2016 در لاس‌وگاس، نوادا، از کانسپت خودروی خود FFZero1 پرده‌برداری کرد.
در ۴ام ژانویه‌ ۲۰۱۶ فارادی فیوچر در طول برگزاری نمایشگاه CES2016 در لاس‌وگاس، نوادا، از کانسپت خودروی خود FFZero1 پرده‌برداری کرد.

تویوتا، هیوندا … و بلک بری؟
انتظار می‌رود درکنار شرکت‌های سازنده‌ی موبایل مانند هوآوی و سامسونگ، شرکت‌های سازنده‌ی خودرو مانند تویوتا، هیوندا و نیسان نیز بزرگترین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. رقابت شرکت‌هایی مانند آلفابت و اوبر باعث شده تا نمایشگاه CES به اندازه‌ی نمایشگاه خودرو فرانکفورت برای شرکت‌هایی که به هوش مصنوعی و رانندگی خودکار توجه نشان می‌دهند مهم باشد.
به عنوان مثال، انتظار می‌رود بلک بری در یک اقدام ریسکی به منظور احیای نفوذ رو به افول این شرکت در بازار، تکنولوژی‌های بیشتری در زمینه‌ی خودرو رونمایی کند. این شرکت به تازگی ۷۵ میلیون دلار به برنامه‌ی خود برای چندسال آینده در این زمینه اختصاص داده است.
یکی از مهیج‌ترین بخش‌های نمایشگاه امسال می‌تواند رونمایی جدید فارادی فیوچر باشد. سایت rumor mill بر این باور است که این شرکت استارت آپ چینی حد و مرزی برای ایده‌های عجیب و غریب خود ندارد و قصد دارد تا با مدعیان نمایشگاه CES رقابت کند.
وادهوا نویسنده‌ی کتاب در دست چاپ «راننده در خودروی بدون راننده: چگونه تکنولوژی‌هایی که انتخاب می‌کنیم آینده را خواهند ساخت» گفت: « این‌بار شرکت‌های تکنولوژی به‌جای‌اینکه به لیست گجت‌هایی که دارید اضافه‌ کنند، قصد دارند تا همین گجت‌هایی که هم اکنون در اختیار دارید را بهبود و به یکدیگر متصل کنند».
وی افزود: «خودروها گجت‌هایی نیستند که بتوان به آسانی و با قیمت کم بر روی آنها مانور داد. اما شرکت‌ها معتقدند که بالاخره روزی می‌رسد که خودروهای «هوشمند» نیز یکی از وسایل بیشماری باشند که بهم متصل اند».
وی در ادامه گفت: «خودروها هنوز دو یا سه سال جای کار دارند. بیشتر تمرکز بر روی لوازم خانگی‌ است. اینترنت اشیا … یک قدم بزرگ در سال گذشته بود. حالا باید با استفاده از روبات‌ها شاهد یکپارچگی باشیم. اپل، مایکروسافت و گوگل در حال استفاده از هوش مصنوعی در تمام محصولاتشان هستند… این همان چیزی است که در سال ۲۰۱۷ شاهد آن خواهیم بود».

۲٫ اینترنت اشیا و تجهیز آن به هوش مصنوعی

آمازون، گوگل و سامسونگ
آمازون، گوگل و سامسونگ

الکسای آمازون و گوگل هوم (google home) مثال‌هایی از رابط‌های کاربری‌ای هستند که گجت‌ها و خدمات مختلف و مجزا را یکپارچه و تبدیل به یک رابط کاربری واحد می‌کنند. الکسا با ارائه‌ی اکو (Echo) برای بخش بازی، لوازم خانه و البته خودرو، در CES امسال حضور قدرتمندی دارد.
وادهوا اظهار داشت: «این حوزه از نمایشگاه جایی است که سامسونگی که از گلکسی نوت ۷ اش ضربه‌ی بدی خورد، می‌تواند دوباره قد علم کند. سامسونگ همین حالا هم وسایل «هوشمندی» مانند یخچال درست می‌کند و به تازگی با دو خریدی که انجام داده فعالیت بیشتری در این زمینه از خود نشان داده است. یکی از این خریدها هارمان (Harman) است که از آن برای توسعه‌ی خودروهای متصل استفاده می‌کند، و شرکت خریداری شده‌ی دیگر ویو (Viv) است. دستیار هوشمندی که توسط سازندگان سیری (Siri) اپل ساخته شده است. همانطور که در حال حاضر از سیری دمای هوا را می‌پرسیم، به‌زودی می‌توانیم از ویو یا الکسا بپرسیم چقدر شیر در یخچال داریم».
او معتقد است که همانند فیس بوک، استفاده‌ی اصلی از این دستیارها نیز از طریق موبایل خواهد بود نه عینک‌ها یا ساعت‌های هوشمند.
وی افزود: «موبایل تا مدت‌ها جایگاه خود را حفظ خواهد کرد. واقعیت افزوده وقتی است که شما در حالیکه در جای خود نشسته‌اید، تفریح می‌کنید».

۳٫ سردرگمی در تکنولوژی‌های نوین

هدست واقعیت مجازی پروژه‌ مورفئوس سونی
هدست واقعیت مجازی پروژه‌ مورفئوس سونی

واقعیت مجازی، روبات‌ها، درون‌ها (پهپادها)، گجت‌های پوشیدنی و چاپگرهای سه‌بعدی
تکنولوژی‌های نوین این چند سال اخیر یعنی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، درون‌ها و گجت‌های پوشیدنی همچنان در نمایشگاه CES بسیار مورد توجه هستند.
همه‌ی اینها درحالی پا به نمایشگاه امسال می‌گذارند که eMarketerپیش‌بینی کرده که امسال استفاده از گجت‌های پوشیدنی کاهش می‌یابد. MakerBot، یک شرکت سازنده‌ی چاپگرهای سه بعدی فصل بسیار کم رونقی را تجربه کرده است.
درحالیکه این تکنولوژی‌ها احتمالا از چشم مردم افتاده‌اند، مارک کَوِندر، موسس و مدیرعامل موسسه‌ی چَسم، معتقد است که می‌توان از این محصولات به عنوان یک اهرم قوی برای پر کردن فضای خالی بازار بین مشتریان علاقمند به تکنولوژی و مشتریان محافظه‌کارتر استفاده کرد.
وی همچنین اظهار داشت: «معمولا وقتی به محصولاتی که فروش خوبی دارند نگاه می‌کنم میبینم که آنها در وحله‌ی اول مرحله‌ی «گذر از پرتگاه» کسب و کار را پشت سر گذاشته‌اند. مثلا به تلوزیون‌ها فکر کنید. اینکه چه زمانی CRT ها به صفحه تخت تبدیل شدند و اینکه چه زمانی HD شدند، اولین افرادی که این تلوزیون‌های جدید را خریداری کردند افراد ثروتمند علاقمند به تکنولوژی بودند. اما اولین آینده‌نگرها، مثلا کلوپ‌های ورزشی یک شهر بودند. به‌یک‌باره تمام کلوپ‌های ورزشی در طول مدت تقریبا یک سال به تلوزیون‌های HD روی آوردند».
وی افزود: «یک وسیله‌ی ساده مانند یک مچ‌بند سلامتی ارزان قیمت، ممکن است سریعتر این فرآیند را طی کند. اما درون‌ها یا واقعیت مجازی راه طولانی‌تری برای جلب توجه و علاقه مردم در پیش دارند. استفاده‌ی آمازون از سیستم تحویل با درون یا تمرین جراحان با واقعیت مجازی می‌تواند مرزهای این تکنولوژی را که در حال حاضر فقط توسط گیمرها استفاده می‌شود، گسترش دهد. در مورد گجت‌‌های پوشیدنی‌ بنظرم گجت‌هایی شانس زیادی برای موفقیت دارند که در تجارت B2B استفاده شوند (یعنی برای استفاده‌ی سایر شرکت‌ها گجت تولید شود نه برای مردم عادی). مثلا دستکشی که مجهز به سنسور است، شرکت مرسدس بنز از این دستکش‌ها برای بهبود کیفیت کار در خط مونتاژ استفاده می‌کند. یا ساخت ست لباسی که معدنچیان در معدن بپوشند تا این لباس محیط اطرافشان مانیتور کند».

منبع: cnbc